کارمندان دولت

  • شناسه : 1308
  • 10 می 2022 - 14:33
معرفی کتاب روابط فرد و سازمان
معرفی کتاب روابط فرد و سازمان

معرفی کتاب روابط فرد و سازمان

کتاب روابط فرد و سازمان دیدگاه نوین را به عرصه کسب‌وکار گشوده تا مدیران و کارکنان سازمان‌ها با بهره‌گیری از آن به صورت درست و صحیح با یکدیگر تعامل نمایند. این کتاب با ارائه دریچه‌ای جدید برای مدیران، آن‌ها را مجهز می‌کنند تا با اصول علمی و کاربردی نوین بتوانند برخورد خود را با کارکنان […]

کتاب روابط فرد و سازمان دیدگاه نوین را به عرصه کسب‌وکار گشوده تا مدیران و کارکنان سازمان‌ها با بهره‌گیری از آن به صورت درست و صحیح با یکدیگر تعامل نمایند. این کتاب با ارائه دریچه‌ای جدید برای مدیران، آن‌ها را مجهز می‌کنند تا با اصول علمی و کاربردی نوین بتوانند برخورد خود را با کارکنان در حیطه سازمان اصلاح نمایند.

 

معرفی کتاب روابط فرد و سازمان

 

کتاب روابط فرد و سازمان

کتاب روابط فرد و سازمان توسط مؤلفین آقایان محمدرضا دلوی، میثم شکری ساز، محمد محسن میر باقر و سرکار خانم نهال سلامتیان نوشته شده است. همچنین در طبقه‌بندی کتاب، جزء کتاب‌های مدیریت محسوب می‌شود. این کتاب روابط فرد و سازمان را یکی از ارکان اصلی بیان می‌کند که هر پرسنل در سازمان باید به آن مسلط باشد. همچنین یادگیری و رعایت روابط فرد و سازمان در جهت بهسازی و بهبود شاخص‌های KPI و حوزه سنجش از اهمیت زیادی برخوردار است.

مطالعه کتاب روابط فرد و سازمان برای افرادی که قصد کارآفرینی و پیاده‌سازی شغل شخصی هستند یا می‌خواهند از وظایف مدیریت در یک سازمان آگاه شوند، توصیه می‌شود. همچنین برای تمام افرادی که نیاز به توسعه کسب‌وکار خود هستند و می‌خواهند از منابع انسانی موجود در کسب‌وکار خود حداکثر بهره‌وری را ببرند، دانستن مطالب این کتاب بسیار مفید است.

 

سرفصل‌های کتاب روابط فرد و سازمان

کتاب روابط فرد و سازمان در چهارصد و چهارده صفحه نگارش شده است و از جمله کتاب‌های ناب در حیطه مدیریت است. سرفصل‌های آن کتاب به شرح زیر هستند:

 

ارتباط و کاربردهای آن

این فصل به عنوان پایه و زیر ساز برای مطالعه فصل‌های بعدی است و بیشتر به تحلیل ارتباط و الگو و اهمیت‌هایی که در ارتباط موجود است، می‌پردازد.

 

مدیریت تعارض، سبک‌های پیشنهادی و دیدگاه‌ها درباره مدیریت تعارض

این فصل به تعریف مدیریت تعارض و انواع آن می‌پردازد. همچنین تعارض سازمانی را به تفصیل بررسی می‌نماید. به‌نحوی‌که با مطالعه این فصل به این نتیجه می‌رسید رکن اصلی روابط فرد و سازمان مدیریت تعارض است؛ به همین دلیل است نویسندگان این کتاب، فصل اولیه خود را با مدیریت تعارض آغاز کرده‌اند.

 

مدیریت تأثیرگذاری (تصویرسازی) و راه‌کارهایی برای بهبود ادراک

اطلاعاتی که این فصل در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد در خصوص انواع تأثیرگذاری یا تصویر ذهنی سازمان و تصویر ذهنی است.

 

مدیریت احساسات (ادراک و جنسیت)

یکی از بااهمیت‌ترین مباحث مربوط به مدیریت در سازمان، مبحث مدیریت احساسات است که این فصل اهمیت مدیریت احساسات را در محیط کار بررسی می‌کند.

 

معرفی کتاب روابط فرد و سازمان و دیدگاه ماکان آریا پارسا

 

با دیدگاه‌های کارشناسی یک کارآفرین موفق ایرانی بیشتر آشنا شوید::

ماکان آریا پارسا

 

آزار جنسی، خشونت در محل کار، نابرابری در محل کار

خشونت در محل کار، از مسائل مهم رفتار انسانی و جامعه است که در روابط فرد با سازمان باید مدیریت شود. یکی از مؤلف‌های این کتاب آقای دکتر میثم شکر ساز این مبحث را با لحنی کاملاً صریح با مخاطبین خود گفته است. در شرایط کنونی و قدرت نابرابر و مظلوم شدن بسیاری از پرسنل در محیط کار، آقای دکتر ماکان آریا پارسا از مدیران و کارآفرینان برای بهبود شرایط و ایجاد برابری در محیط کار تأکید به مطالعه این فصل می‌نماید.

 

هوش چندگانه (معنوی، احساسی، فرهنگی و.)

هوش چندگانه یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشرفت و بهبود شرایط یک سازمان و داشتن اطلاعاتی بیشتر است.

 

هویت سازمانی

قسمتی از روابط فرد و سازمان به حوزه هویت مربوط است. تعاریف هویت سازمان، بررسی هویت سازمان، هویت فردی و سازمانی و تمهیدات نظری از مهم‌ترین عناوین این فصل از کتاب است.

 

رهبر

اگر در یک سازمان رهبر یا مدیر هستید یا قصد دارید به عنوان این سمت شناخته شوید باید با تعاریف مدیر و رهبر، تفاوت بین آن دو و صفات و ویژگی هرکدام از آن‌ها را فرا بگیرید.

 

فرهنگ سازمانی

حذف فرهنگ‌های اشتباه و داشتن فرهنگ سازمانی درست از ویژگی‌های اصلی یک فرهنگ محسوب می‌شود.

 

وظایف اجتماعی سازمان

هر سازمان وظایف اجتماعی دارد؛ برای نمونه مسئولیت جوابگویی به مسائل مربوط به ‌ افراد جامعه، در این کتاب این موضوع به کاملی بررسی شده است.

 

مدیریت تنوع

در این گفتار مسائلی همچون مدیریت تنوع، چرایی آن و دلیلی اهمیت این مبحث را از مشکلات و دغدغه‌های یک سازمان می‌داند و آن را بررسی می‌کند.

 

پیامدهای منفی و کارکردهای آن در سازمان

در این فصل به نحوه مدیریت بر پیامدهای منفی در یک سازمان و بررسی برخی از پیامدهای منفی پرداخته است.

 

نگاهی به پیشگفتار (مقدمه) کتاب روابط فرد و سازمان

در پیشگفتار کتاب روابط فرد و سازمان، بیشتر مطالب تخصصی از اطلاعات این کتاب را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. مؤلف این کتاب آقای دکتر میثم شکر ساز در بخش مقدمه مدیران موفق را افرادی بیان می‌کند که بتوانند نیروی انسانی که در اختیار دارند در جهت رسیدن به آرمان‌های شرکت یا سازمان، بهترین استفاده را ببرند.

همچنین مدیران باید عدالت و برابری را در بین نیروی انسانی خود برقرار نمایند و منصفانه با آن‌ها برخورد نماید. در مطالب مقدمه بیان می‌کند که یک مدیر موفق باید شرکت یا سازمان خود را در رقابت با سایر سازمان یا شرکت‌ها همانند یک شطرنج ببیند. در نتیجه برای پیروزی، از پرسنل خود بهترین استفاده را در انجام فعالیت‌های خود داشته باشد. هرچند روابط فرد با سازمان فقط در بالا بردن عملکرد نیروی انسانی خلاصه نمی‌شود بلکه باید یک مدیر دانش مدیری را در جهت ایجاد روابط دوستانه و ارتقاء آن در بین پرسنل و مدیر فرا بگیرد.

 

نگاهی کلی به مطالب کتاب روابط فرد و سازمان

آنچه در کتاب روابط فرد و سازمان به آن می‌پردازد، در ابتدا با بیان ارتباطات و نحوه کاربرد آن‌ها آغاز می‌شود. همچنین بیان می‌کند در هر ارتباطی امکان دارد تعارض‌هایی پیش آید. در ادامه کتاب راه‌هایی برای مدیریت بر این تعارضات را مطرح می‌کند. در فصل سوم این کتاب با راهکارهایی برای اصلاح و بهبود ادراک آشنا خواهید شد که قبل از یادگیری بهبود ادراک باید تصویرسازی ذهنی را به کاملی فرا بگیرید.

تمام مطالب این کتاب از نمونه‌های تحقیقاتی تجربی استفاده شده است تا مخاطبین به آسانی مطالب را درک نمایند. مهم‌ترین مبحث این کتاب که شاید در کمتر جایی به آن اشاره شود، خشونت و آزار جنسی در محیط کار است.

متأسفانه افراد زیادی هستند که در سازمان‌ها استخدام می‌شوند گاها با خشونت، نابرابری و آزار جنسی مواجه می‌شوند اما به دلایلی به این مسائل رسیدگی نمی‌شود. در فصل پنجم این کتاب درباره خشونت‌های پنهان، توصیه به پرسنل، انواع خشونت، راهکارهای پیشگیری از خشونت و … می‌پردازد.

 

سخن پایانی

به گفته آقای دکتر ماکان آریا پارسا کتاب روابط فرد و سازمان دیدگاه جدیدی را برای مدیران، کارکنان، کارآفرینان و …قرار داده است. فصل‌های این کتاب تفکری نوین را برای مدیران رقم زده است. همچنین با مطالعه آن مدیران را مجهز به برپایی اصولی علمی و کاربردی جدید در رفتار و روابط با کارکنان در حیطه سازمان خود می‌کنند. در حقیقت در دنیای امروزه به آسانی روابط فرد و سازمان را در حوزه‌های اجتماعی، حوزه‌های سیاسی و کسب‌وکار را می‌توانید لمس کنید.

 

سؤالات متداول

در کتاب روابط فرد با سازمان چه روش‌هایی برای بهبود این ارتباط بیان می‌کند؟

گفتار و کردار یک مدیر باید با هم همخوانی داشته باشد.

تأکید کردن مدیر به ارتباط چهره به چهره.

مدیران ارشد باید مدیران را از سلسله مراحل رسمی دور کنند.

باید کارکنان در زمان بحران در سریع‌ترین زمان ممکن در جریان قرار گیرند.

از دیدگاه این کتاب مدیریت تعارض در سازمان کدام است؟

استراتژی اعمال روز

استراتژی اصلاح امور

استراتژی اجتناب از جبهه‌گیری

این کتاب بیشتر در چه حوزه‌ای مسائل را بررسی می‌کند؟

این کتاب بیشتر در حوزه رهبری و مدیریت کردن در یک سازمان مسائل را تحلیل می‌نماید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*