کارمندان دولت

  • شناسه : 1262
  • 28 آوریل 2022 - 14:15
ویژگی های قوانین سازمانی
ویژگی های قوانین سازمانی

ویژگی های قوانین سازمانی

امروزه ساختار هر سازمانی متفاوت است و همین مسئله باعث متفاوت بودن قوانین سازمانی شده است. هر سازمانی برای ارتقا بخشیدن خدمات و محصولات خود تلاش می‌کند تا یک رویکرد مؤثر و مهم را پیش بگیرد. برای رسیدن به یک ساختار منظم و کارآمد نیاز است تا به یک سری از ویژگی‌های قوانین سازمانی توجه […]

امروزه ساختار هر سازمانی متفاوت است و همین مسئله باعث متفاوت بودن قوانین سازمانی شده است. هر سازمانی برای ارتقا بخشیدن خدمات و محصولات خود تلاش می‌کند تا یک رویکرد مؤثر و مهم را پیش بگیرد. برای رسیدن به یک ساختار منظم و کارآمد نیاز است تا به یک سری از ویژگی‌های قوانین سازمانی توجه ویژه‌ای شود. داشتن قوانین در کنار نیروی متعهد و کارآمد به یک تجارت موفق منجر می‌شود.

 

ویژگی های قوانین سازمانی

 

قوانین سازمانی چیست؟

قطعاً هیچ سازمانی وجود ندارد که برای خود یک سری اصول و قوانین سازمانی مختص به خود را نداشته باشد. برای همه‌ی ما معنی ارگان و سازمان جا افتاده است. مجموعه‌های کوچک و بزرگ با هدف‌های از پیش تعیین شده تعریف عمومی سازمان است؛ اما مسئله اصلی قوانین سازمانی است. داشتن یک محیط سالم در کنار هدف‌های تعیین شده و قوانین هدفمند، سازمان را برای رسیدن به قله‌های ترقی آماده می‌کند.

یک سری ویژگی‌ها هستند که باید توسط تمام اعضای سازمانی درک شوند. مشارکت و با برنامه پیش رفتن تنها راهی نیست که شما را به نتیجه دلخواه برساند. بلکه عمل کردن به قوانین و آگاهی از ویژگی‌های قوانین است که راه را برای افراد سازمان هموار می‌کند.

 

قوانین سازمانی کدامند؟

همانطور که گفته شده قوانین سازمانی با توجه به ساختار سازمانها متفاوت هستند؛ اما به طور کلی یک سری از قوانین هستند که برای تمامی سازمان‌ها مشترک هستند. در ساختار سازمانی هر کارمند نقش جداگانه‌ای دارد و این نقش‌ها از قبل تعریف شده هستند. قوانین حاکم بر این وظایف و سازماندهی آن‌ها به یک جریان موثرتر و کارآمدتر در سازمان منجر می‌شود. از عمده قوانین سازمانی که توسط کارآفرینان و مدیران موفقی همچون دکتر میثم شکری ساز تأیید شده است را بیان می‌کنیم.

  • تنظیم بیانیه مأموریت
  • پایبند بودن به اهداف
  • زندگی کردن ارزش‌ها
  • شفاف بودن قوانین
  • استقبال از بازخوردها
  • سازگار بودن
  • تناسب در استخدام افراد با موقعیت شغلی
  • منحصر به فرد بودن

 

 

 

ویژگی قانون ویژگی های قوانین سازمانی و شرکتیبیانیه مأموریت در سازمان

یکی از قوانین اصلی در هر سازمان یا شرکتی تدوین بیانه مأموریت است. ویژگی‌های بیانیه مأموریت توسط مدیران سازمان‌ها تعیین می‌شود. شما محال است شرکت یا ارگانی را مشاهده کنید که بدون هدف فعالیت کند. در بیانیه مأموریت شما تعیین می‌کنید که برای چه چیزی تلاش می‌کنید. زمانی که شما مشخص می‌کنید که از پایه ریزی سازمان چه چیزی می‌خواهید تلاش سازمان و قوانین سازمانی هم حول و حوش بیانیه می‌چرخد. ایجاد بیانه کمک می‌کند تا کارمندان درک یکسانی از از اهداف و قوانین سازمان داشته باشند و عملکردشان بر اساس همین اهداف و قوانین سنجیده شود.

 

ویژگی قانون پایبندی به اهداف در سازمانی

در قوانین سازمانی به این نکته زیاد تاکید شده است که اهدافی که تعیین می‌کنید به آن پایبند باشید قطعاً شما هر روز نمی‌توانید یک هدف برای سازمان تعریف کنید. پس وفاداری به اهداف تعیین شده بسیار مهم است. از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز مسیر رسیدن به اهداف سازمان آسان نیست و ممکن است چالش‌های زیادی پیش روی شما قرار بگیرد؛ اما تمامی این راه‌ها و چالش‌ها مسیر رسیدن به اهداف هستند و باید همه را به صورت منظم و پیوسته طی کنید. تمامی مجموعه باید تلاش کنند تا به قانون پایبندی به اهداف وفادار باشند تا خللی در مسیر ایجاد نشود.

 

قانون زندگی کردن ارزش‌ها در سازمان

تمامی کارمندانی که در یک سازمان فعالیت می‌کنند باید نسبت به قوانین سازمانی، چشم اندازها، اهداف و ارزش‌های سازمان آگاهی داشته باشند. برای این کار می‌توانید قوانین را در قسمت‌های مختلف سارمان نصب کنید تا در دید کارمندان باشد. قوانین باید به نحوی باشد که برای عموم کارکنان قابل درک باشد و به راحتی بتوانند در سازمان اجرایی شوند. اگر در نقش مدیر سازمان هستید رعایت قوانین و ارزش‌ها را از خودتان شروع کنید تا کارمندان هم این کار را از شما یاد بگیرند.

 

قانون شفاف بودن در سازمان

یکی از ویژگی‌های مهم قوانین سازمانی شفاف بودن قوانین است. تمامی قوانین و اهدافی که در سازمان تدوین می‌شود باید برای تمامی کارکنان سازمان شفاف باشد. پنهان کردن برخی از تصمیمات باعث گمانه زنی می‌شود و این برای یک سازمان اصلاً خوب نیست. هر سازمان باید زمانی را به توضیح دادن قوانین سازمان و شفاف کردن موضوع به کارمندان خود اختصاص دهد. صادق بودن و صادقانه اهداف را بیان نمودن یک ارزش در هر سازمانی محسوب می‌شود.

 

استقبال از بازخوردها در سازمان

یکی از قوانین سازمانی این است که هر بازخوردی بررسی شود. ویژگی این قانون این است که زمانی که یک بخش از سازمان دچار مشکل می‌شود بخش‌های دیگر می‌توانند برای رفع آن قدم بردارند. استقبال کردن از بازخورد و پیشنهادات به این معنی است که سازمان برای تمامی کارمندان و مشتریان ارزش قائل است. این عمل باعث می‌شود تا کارمندانی وفادارتر داشته باشید.

 

 قوانین سازگار بودن در سازمان

به طور کلی در یک سازمان قوانین سازمانی مداوم در حال تغییر هستند. به طور مثال زمانی که محصول یا خدمتی جدید به سازمان اضافه می‌شود یا سازمان در حال پیشرفت است قوانین را هم همگام با این تغییرات به روز کنید. با یک نظر سنجی ساده می‌توانید بفهمید که چه چیزی بیشتر از همه برای کارمندان اهمیت دارد. این پرسش و پاسخ‌ها و درگیر کردن کارکنان می‌تواند بازخوردهای خوبی به دنبال داشته باشد. قوانین جدید می‌تواند به بهبود ساختار سازمان و مدیریت کمک کند.

 

نگاه میثم شکری ساز به ویژگی های قوانین سازمانی

 

با کارآفرین جوان و موفق ایرانی بیشتر آشنا شوید؛ کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

میثم شکری ساز

 

قانون استخدام در سازمان

در قوانین سازمانی موضوع استخدام خیلی مهم است چون روی ساختار سازمانی تأثیر می‌گذارد. در یک سازمان باید متناسب با فعالیت آن به دنبال استخدام افراد باشید. آزمون‌های استخدامی و مصاحبه‌ها باید داوطلب را از جنبه‌های مختلف مورد سنجش قرار دهد تا بداند که آیا تناسب لازم بین کار و تخصص داوطلب وجود دارد. رعایت این قانون سبب موفقیت بیشتر در کسب و کار می‌شود.

 

سعی کنید قوانین سازمان شما منحصر به فرد باشد

در قوانین سازمانی تقلید جایی ندارد. برای موفقیت به دنبال روش‌های خلاقانه و ایده‌های منحصر به فرد باشید. الهام گرفتن از سازمان‌های دیگر کار بدی نیست اما تقلید و کپی برداری اصلاً راه درستی نیست. هر سازمانی یک سری مشخصات و توانمندی‌های خاص خود را دارد که باید پس از شناسایی آن‌ها نسبت به تدوین قوانین قدم بردارد. متفاوت بودن تجارت باعث شده تا قوانین منحصر به فردی هم تعیین شود. رسیدن به هدف تنها زمانی میسر است که راه و مسیر مختص به خود را داشته باشید.

 

سخن پایانی

در متن بالا برخی از قوانین سازمانی را که لازم است در هر سازمانی اجرایی شود بیان شد. رسیدن به موفقیت در سازمان نیازمند دانش، تجربه و تلاش مداوم است. در کنار توانمندی‌هایی که سازمان دارد رعایت قوانین می‌تواند به هموار کردن مسیر کمک کند. با راهنمایی‌های دکتر میثم شکری ساز می‌توانید قوانین منحصر به فرد سازمان خود را طراحی کنید و در این راه موفق‌تر عمل کنید.

 

سؤالات متداول در خصوص قوانین سازمانی

  1. آیا قوانین سازمانی قابل تغییر هستند؟

بله از آنجا که هر سازمانی در مسیر پیشرفت و خلاقیت قراردارد پس لازم است که همسو با این پیشرفت‌ها قوانین خود را تغییر دهد. سازگاری قوانین با شرایط موجود یک اصل مهم است که رعایتان باعث موفقیت در کسب و کار خواهد شد.

  1. آیا قوانین سازمانی برای تمامی سازمان‌ها مشترک هستند؟

خیر، هر سازمانی باید با توجه به مشخصات و توانمندی‌های خود یک سری قوانین را تدوین کند. اگر در تدوین قوانین مشکل دارید می‌توانید از راهنمایی‌های کارآفرین موفق، دکتر میثم شکری ساز کمک بگیرید.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*