کارمندان دولت

  • 19 فوریه 2022 - 11:06

بیوگرافی ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا کارآفرین، بیزنسمن، نویسنده و مترجم ایرانی است که در سال‌های اخیر در حوزه کارآفرینی، مشاوره کسب‌وکار، ترجمه و نگارش کتاب در زمینه‌های مختلف مدیریتی، توسعه فردی و کارآفرینی نقش تأثیرگذاری ایفا کرده است. این شخصیت برتر در حوزه کارآفرینی برای رسیدن به این درجات و جایگاه‌ها روندی را طی کرده است که در ادامه آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم. در طی سال‌های گذشته با توجه به رشد چشمگیر استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در کشور مفهوم مدیریت و کارآفرینی رنگی تازه به خود گرفته است و همین باعث شده که این رشته‌ها در ایران با رویکرد جدیدی به آن‌ها توجه شود. دکتر ماکان آریا پارسا فردی بود که طی 15 سال گذشته در این حوزه فعالیت‌های چشمگیری داشته است و نقش پررنگی در این حوزه ایفا نموده.

ماکان آریا پارسا یکی از برجسته ترین کارآفرینان ایرانی است که در سال های گذشت فعالیت های اقتصادی چشمگیری داشته است

اگر نمی‌دانید کارآفرینی چیست و ماکان آریا پارسا چگونه توانست در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورد این مقاله جذاب که معرف این شخصیت تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی است را با دقت مطالعه کنید.

ماکان آریا پارسا

 

بیوگرافی ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا متولد فرودین 1365 در اصفهان است که در یک خانواده متوسط به دنیا آمده است. پدر ماکان آریا پارسا یک فرد نظامی ارتشی بود که بخشی از سال‌های زندگی خود را در جبهه‌های جنگ سپری کرده است. پدر ایشان پس از تولد ماکان برای انجام خدمت نظامی خود به شهر بوشهر اعزام‌شده است و ماکان آریا پارسا بخشی از دوره کودکی خود و مدرسه را در این شهر سپری کرده است.

ماکان آریا پارسا همیشه جز شاگردان زرنگ مدرسه بود و ایشان تا سن 15 سالگی و قبل از دوره جوانی در این شهر همراه خانواده خود زندگی کرده است. تا اینکه پدر ایشان به دلیل جراحات زیاد مجبور شد خود را بازنشسته کند و به همراه خانواده به شهر اصفهان برگردند.

ماکان آریا پارسا بعد از طی کردن دوران کودکی و رفتن به مدرسه در شهر بوشهر، دوران دبیرستان خود را در اصفهان گذراند. پس‌ازاینکه ماکان آریا پارسا به شهر اصفهان برای طی کردن دبیرستان خود بازگشت مجدداً افتخارات خود را در مقطع دبیرستان تکرار نمود و کارنامه درخشانی در دوران دبیرستان به ارمغان آورد و ایشان نمرات بسیار خوبی به دست آورد. ماکان آریا پارسا در ادامه در کنکور سراسری همان سال شرکت نمود و موفق شد وارد دانشگاه شود.

وی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی تحصیلات خود را در رشته MBA مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اشتنبایس آلمان را ادامه داد و دوباره در همین رشته و مقطع در دانشگاه امیرکبیر دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کرد.

 

: ماکان آریا پارسا کارآفرین و بیزنسمن برتر ایرانی

ماکان آریا پارسا یکی از کارآفرینان ایرانی است که با تلاش و پشتکار شبانه روزی خود توانست موفقیت های زیادی را به دست بیاورید.

 

ماکان آریا پارسا در دوران دانشگاه به خواندن و پاس کردن دروس دانشگاهی بسنده نکرد و در همین دوران به کسب‌وکارهای کوچک خود پرداخت و تجربه‌های فراوانی کسب کرد. تحصیل ماکان آریا پارسا در کشور آلمان باعث شد که وی تجربه‌های زیادی را در حوزه MBA و مدیریت کسب‌وکارها کسب کند و همین امر کار کردن در حوزه کارآفرینی را برای وی جرقه زد و ایشان در سال 1388 اولین شرکت رسمی و بزرگ خود به نام هولدینگ پارس پندار نهاد را با جذب نیروی اندک تأسیس نمود.

در همین سال‌ها به علت موفقیت‌های بزرگ، ماکان آریا پارسا کارآفرین برتر کل کشور شناخته شد و توانست عناوین و افتخارات زیادی را در عرصه‌های ملی کسب کند.  یکی از مهم‌ترین دستاوردهای  ایشان که سروصدای زیادی به پا کرد، برگزیده شدن وی  به‌عنوان مدیر برتر فناوری اطلاعات کشور بود.

این موفقیت در سنین جوانی پیش از این شاید غیرممکن شمرده می‌شد؛ اما دکتر ماکان آریا در سال 1396 به‌عنوان مدیر برتر فناوری اطلاعات ایران را دریافت کرد و می‌توان این موفقیت را در افتخارات او دید. پس اهمیت فناوری اطلاعات برای مدیران را نباید دست کم گرفت.

ماکان آریا پارسا بعد از دریافت کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته دکتری کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی مدرک گرفت.

 

 

کسب ‌وکارهای ماکان آریا پارسا

دکتر ماکان آریا پارسا بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز نمود. ایشان اولین و مهم‌ترین کسب‌وکار خود را با عنوان شرکت هولدینگ پارس پندار نهاد که یک مرکز ارائه‌دهنده آموزش‌های مجازی است را راه‌اندازی نمود و در این سال‌ها آن را به‌طور کامل توسعه داد.

ماکان آریا پارسا جز اولین افرادی بود که به فکر آموزش‌های مجازی در کشور افتاد و با ایجاد یک بستر مناسب توانست این خدمات ارزنده را تقدیم جامعه کند. علاوه بر ایجاد این بستر مفید ایشان نه‌تنها به حوزه آموزش در کشور کمک کردند بلکه با راه‌اندازی این شرکت توانستند با استخدام چند صد نفر نیروی متخصص و کارآمد بخش کوچکی از معضل بیکاری را در جامعه برطرف نمایند.

هم‌اکنون هولدینگ پارس پندار نهاد در ایران در شهرهای اصفهان، تهران، تبریز دارای شعبه است و قرار است این شعبه‌ها در ماه‌های آینده در سایر شهرهای ایران راه‌اندازی و افتتاح شوند. ایشان علاوه بر مدیرعاملی مجموعه هولدینگ پارس پندار نهاد دارای سوابق اجرایی متعدد هستند که پرداختن به آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است.

کتاب‌های ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا با توجه به تجربیات فراوانی که در حوزه کارآفرینی، کسب‌وکار و..  به دست آورده است اقدام به نوشتن و ترجمه کتاب‌های زیادی کرده است. بعدازاینکه مفهوم استارتاپ و کارآفرینی در ایران به ‌شدت رونق گرفته بود. ماکان آریا پارسا توانست در این حوزه‌ها با نگارش و ترجمه چندین کتاب مهم و معروف خدمت زیادی کند در زیر به کتاب‌های تألیفی و ترجمه شده دکتر ماکان آریا پارسا اشاره خواهیم کرد:

 

کتاب‌های ترجمه شده ماکان آریا پارسا

  • اسپکیولند، رابین (1389)، فراتر از استراتژی( نقش مدیران در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز استراتژی )، مترجم: ماکان آریا پارسا،نقش مانا ، شابک :978-964-7418-84-3
  • کریس روی کرافت ویویس (1392)، تویی که ذهن برنده ای ، مترجم [ماکان آریا پارسا]، شهید فهمیده،  شابک : 978-964-218-129-2
  • پیتر ارس ، جورج ترک، (1392) ، رازهای بازاریابی قدرتمند ، مترجم ماکان آریا پارسا، شهید فهمیده،  شابک : 987-964-218-128-5
  • آلن و بارابرا پیس، (1395)، آسایش در آرامش، مترجم ماکان آریا پارسا، خاموش،  شابک : 978-600-95-874-2-1
  • اندرسون، تونی،(1395)  بازاریابی گوریلی، مترجم ماکان آریا پارسا، خاموش،  شابک : 978-600-04-6597-1
  • رابینز،آنتونی ، (1396)،  استوار، مترجم ماکان آریا پارسا، نقش مانا،  شابک : 978-600-5956-52-8

 

دکتر ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا در زمینه، مدیریت، کارآفرینی کتاب های زیادی را تالیف و ترجمه کرده است.

 

کتاب‌های تألیفی ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا ضمن ترجمه کتاب‌های گوناگونی در زمینهٔ کسب‌وکار کارآفرینی و .. در همین حوزه‌ها کتبی را تألیف کرده که در زیر این کتاب‌های تألیفی را باهم می‌بینیم. لازم به ذکر است که [ماکان آریا پارسا] در حال حاضر در حال ترجمه و تألیف کتب دیگری است که در آینده نزدیک برخی از آن‌ها منتشر خواهد شد. در زیر کتب تألیفی ماکان آریا پارسا را باهم می‌بینیم:

  • آریا پارسا ماکان ، (1396)،  بازاریابی نوگرا، نصوح،  شابک : 978-600-5088-56-4
  • آریا پارسا ماکان ، (1396)، ناگفته های تاریخ تفکرات مدیریت، نصوح،  شابک :  978-600-5088-58-8
  • هیزلداین،سایمون ،(1398) مذاکره با دستان خالی ،مترجم ماکان آریا پارسا،پارسیان دانش پندار،شابک:978-99712-0-8
  • آریا پارسا ماکان ، (1397)بازاریابی وکسب وکار اسلامی، پارسیان دانش پندار،شابک:978-622-99614-1-4
  • آریا پارسا ماکان، روابط فرد و سازمان، در حال انتشار

 

سوابق پژوهشی و مقالات علمی [ماکان آریا پارسا]

  • مدیر آموزش و دبیر سمینار تخصصی تشریفات با حضور دکتر بیدارمغز
  • رییس کمیته ی اجرایی سمینار تخصصی مهندسی حرفه ای ( با حضور نمایندگان مجلس ، پروفسور
    دوامی و نایب رئیس خانه صنـعت و معـدن ایـران ، رئیـس جـهـاد دانشـگاهی واحـد اصفـهـان و .. )
    مکان : دانشگاه اصفهان ، تالار امام خمینی مورخ 1388/5/1
  • مدیر اجرایی سمینار تخصصی ارگونومی با حضور صنعتگران و اساتید دانشگاه
  • مدیر کمیته اجرایی سمینار تخصصی خوردگی صنعتی توسط مهندس زمانی ، مکان : دانشگاه اصفهان
  • ریاست چندین پنل تخصصی در دانشگاه های مختلف شهر اصفهان
  • پروسه تعیین بازار هدف در بازاریابی و فروش محصولات اسنوا
  • همه چیز در مورد منابع انسانی و واحد HRM در سازمان‌ها
  • پروسه طراحی تبلیغات محصولات
  • پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در شرکت مهندسی پدید آوران راهیاب
  • بهینه سازی خط تولید شرکت صنعتی نفت ابزار
  • کاهش نرخ SEU برای FPGA های مبتنی بر SRAM در کاربردهای فضایی
  • بهبود کارایی شبکه های سیار موردی مبتنی بر ترغیب گره ها به همکاری و کنترل ازدحام در شبکه
  • نقش E-learning در کارآفرینی
  • The concept of market development in E-learning an approach in pars.E-learning.
  • Study of the corporate E-learning market in Iran, by making use of SWOT one of strategic management tools
  • شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی در ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی
  • آریا پارسا، ماکان(1395)، اقتصاد و فرهنگ ، فصلنامه فرهنگی هنری اندیشه هنر،سال نخست شماره 1 ، پاییز
  • آریا پارسا، ماکان(1395)،تاثیرآموزش الکترونیکی در فرهنگ کارآفرینی “بررسی مشکلات و رفع موانع” ،فصلنامه فرهنگی هنری “اندیشه هنر” سال نخست شماره 2، زمستان
  • Transformation Leadership as a Pivotal Principle for Achieving Organizational Innovation Dr.Alireza Shirvani Dr.Meisam Shekarisaz.
  • Designing and testing a model for entrepreneurial development with a focus on individual, group, organizational and environmental components.ارائه شده در اجلاس جهانی کار آفرینی و کسب‌وکار در کشور کانادا (حضور در اجلاس 1398)
  • بررسی میزان تأثیر محرکهای محیطی بر قصد تجارت اجتماعی با توجه به نقش میانجی تجربیات مشتریان مجازی کنفرانس بین المللی در قرن بیست و یکم ( در ایتالیا) 1397
  • شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی در ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی
  • اقتصاد و فرهنگ، فصلنامه فرهنگی و هنری اندیشه هنر-1395
  • تأثیر آموزش الکترونیکی در فرهنگ کارآفرینی ” بررسی مشکلات و رفع موانع “فصلنامه فرهنگی و هنری اندیشه هنر
  • عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک بر رشد اقتصادی شرکت های کارآفرین
  • بررسی جهت گیری کارآفرینانه و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد سرمایه گذاریهای جدید شرکت
  • ارزیابی و اولویت بندی موانع ارتباط بین صنعت و دانشگاه و ارائه راهکارهائی جهت رفع این موانع

 

یک آموزش ساده و مفید از ماکان آریا پارسا در مورد اشتباهات کارآفرینان

آیا روحیه کارآفرینی دارید یا خود یک کارآفرین هستید؟ لطفا این اشتباهات را که با تجربه شخصی ماکان آریا پارسا به دست آمده تکرار نکنید:

اشتباه اول

تعداد بسیار زیادی اولویت استراتژیک تعیین نکنید. هر کارآفرینی مایل به رؤیاپردازی است. این عادت رفتاری گاهی اوقات باعث می‌شود تعداد زیادی اولویت برای شرکتشان تعیین کنند، بدون فکر کردن به اینکه آیا شرکت توانایی و منابع لازم برای رسیدن به این همه اولویت استراتژیک را دارد؟

اشتباه دوم

دخالت کردن در تمام امور را متوقف کنید! یک مدیر عالی، نباید در ریزترین جزئیات هم دخالت کند. برای این کار یک مدیر داخلی خوب استخدام کنید.

اشتباه سوم

کنار گذاشتن کارمندان مخالف را متوقف کنید. کارمندان مخالف می‌توانند باعث رشد سازمان با استفاده از کشف عیب‌ها و ایرادات شوند، عدم وجود هیچ کارمند مخالفی، به زودی به شما آسیب می‌زند.

اشتباه چهارم

کارمندان ضعیف را حفظ نکنید. لزومی ندارد وقتی کسی برای سازمان شما مفید نیست، به دلیل دلسوزی او را حفظ کنید!

اشتباه پنجم

بر گذشته یا رقبا بیش‌ازاندازه تمرکز نکنید. بر زمان حال و آینده تمرکز کنید و به فکر حل مسائل مختلف باشید.

 

سوابق تدریس ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا باتوجه به سابقه علمی که دارد در جاهای مختلفی تدریس کرده که در زیر برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • تدریس در موسسه آموزش عالی نجف آباد و المهدی اصفهان ( غیر انتفاعی – غیر دولتی )
  • فنون فروش و مذاکره در مرکز شماره 3 جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
  • ارتباط موثر در مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت خانه صنعت و معدن ایران
  • تبلیغات خلاق در مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت خانه صنعت و معدن ایران

وی نیز همکاری های حرفه ای با جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه پیام نور و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی داشته است.

 

جمع بندی

دکتر [ماکان آریا پارسا] یکی از کارآفرینان نامی و برتر ایرانی است که در سال 1365 در اصفهان متولد شد و در رشته‌های صنایع گرایش تولید صنعتی تحصیلات خود را در رشته MBA مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اشتنبایس آلمان را ادامه داد و دوباره در همین رشته و مقطع در دانشگاه امیرکبیر دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نمود.

ماکان آریا پارسا جز اولین افرادی بود که با تأسیس هولدینگ پارس پندار نهاد توانست در ارائه آموزش های مجازی نقش پررنگی را ایفا کند. دکتر آریا پارسا در نگارش کتب و ترجمه نیز تجربه‌های فرانی دارد و در طی یک دهه گذشته ده‌ها کتاب تالیف و ترجمه کرده است.

 

سولات متداول

1- عمده فعالیت های ماکان آریا پارسا چیست؟

بیشتر فعالیت های دکتر ماکان آریا پارسا در زمینه کارآفرینی، مدیریت، مشاوره کسب و کار است.

 

2- ماکان آریا پارسا کیست و متولد چه سالی است؟

ماکان آریا پارسا متولد فروردین 1365 از اصفهان است.

 

3- دو مورد از کتاب های معروف ماکان آریا پارسا کدام اند؟

ناگفته های تاریخ تفکرات مدیریت، بازاریابی نوگرا

۷ دیدگاه

  1. سلام چطور می توانم با جناب آقای ماکان آریا پارسا حرف بزنم . قصد دارم در زمینه یک کسب و کار وقت مشاوره بگیرم

  2. واقعا فردی با این سن کم و موفقیت ها متعدد ستودنی هست. دولت باید از افرادی مثل ماکان آریا پارسا حمایت همه جانب بکنه

  3. اگه مثل دکتر ماکان آریا پارسا بتونیم در سنین جوانی مسیر موفقیت‌هایمان را پیدا کنیم چقدر میتونیم رویاهامون رو رنگ مواقعیت بزنیم…
    دستتون درد نکنه. جالب بود.

  4. موفقیت در جوانی، خوش است … 🙂
    همین موفقیت های دکتر آریا پارسا را برای تمام جوانان سرزمینم آرزو می کنم.

  5. سلام من سعی کردم درخواست ملاقات بگیرم با دکتر آریاپارسا ولی هنوز خبری نکردن! کسی میدونه چطوری میشه پیگیری کرد؟

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*